چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷
گپ دیباچه با اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه تهران

فاطمه شعبانی : درست است که نان شب نیست! اما اغلب عادت کرده‌ایم به بودنش در سفره هایمان و کنارغذاهایمان. از قدیم همیشه در سفره هایمان بوده و دراین سالها 2 بار به طرز عجیبی قیمتش را بالا کشیده یکبار در دهه هشتاد و اینبار در روزهای اخیر که قیمتش به بالای 10 هزار تومان رسیده است. گوجه فرنگی هایی که اصلا فرنگی نیستند و دراین آب و خاک عمل می‌آیند و دسترنج کشاورزان همین مرزوبوم هستند. دلایل گرانی قیمت گوجه فرنگی را با« اسدالله کارگر» رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی بررسی کرده ایم.

با توجه به اینکه در فصل برداشت گوجه فرنگی به سرمی‌بریم، گرانی قیمت گوجه فرنگی منطقی به نظر نمی‌رسد، دلیل واقعی این گرانی چیست؟

چند فاکتور عامل گرانی گوجه فرنگی در چند روز اخیر بوده است:1- صادرات بیش از حد 2- خرید کارخانه های کنسروسازی که گوجه ها را جمع آوری می‌کردند 3- تعطیلات 3-4 روزه اخیر. همه اینها دست به دست هم دادند و وقتی متقاضی کالا زیاد باشد و کالا هم کم، خروجی اش گرانی می‌شود. خوشبختانه این وضعیت موقتی بود تعطیلات که تمام شد و با رایزنی ها و نامه نگاری هایی که کردیم جلوی صادرات گرفته شد و از دیروز شاهد افت قیمت هستیم.

یعنی تعطیلی چند روزه، اینقدر می‌تواند برقیمت یک کالا اثر گذار باشد؟.

بله، همانطور که گفتم تعطیلات یکی از عوامل مهم این گرانی بود! چون وقتی تعطیلی باشد کارگر کار نمی‌کند و درنتیجه بار به بازار نمی‌آید و جنس کم، نوسان قیمت ایجاد می‌کند خصوصا که خرید کارخانه و صادرات هم مکملش شوند.

درحالی که بحث ارزآوری از طریق صادرات غیرنفتی است، شما یکی از عوامل گرانی گوجه فرنگی را صادرات بیش از حد آن می‌دانید..

هیچ کس مخالف ارزآوری نیست و افتخار ما است که متکی به نفت نباشیم. وقتی محصولی مازاد باشد صادارت یک امر طبیعی است و صادرات مازاد ایراد و اشکالی ندارد خدا کند تولیدات داخلی به قدری زیاد باشد که علاوه برتامین نیازهای داخلی مقدار زیادی اش هم صادر شود اما باید دقت شود که الویت اول مردم کشور خودمان هستند تا وقتی بازار داخل تامین نشده صادراتش بی تدبیری است. رایزنی ها ونامه نگاری هایی که از طرف اتحادیه و عمده فروش ها با اتاق اصناف شد فعلا جلوی صادرات گرفته شده است تا بازار داخلی تامین شود.

امسال وضعیت کشت و تولید گوجه فرنگی چطور بود؟ آیا یکی از دلایل گرانی این نیست که امسال کمتر از سالهای قبل کشت شده و این مشکل پیش آمده است؟.

به حمدالله علی رغم پیش بینی هایی که از کم آبی می‌شد ما در زمینه تولید کمبود نداشتیم اما به نظر می‌رسد تقاضا بیش از حد معمول بود. اما نکته ای که تنها به گوجه فرنگی منحصر نمی‌شود و به تمامی محصولات کشاورزی مربوط است: گاهی کشاورز محصولی را کشت می کند و موقع برداشت و فروش محصول، بازار خوبی ندارد وکشاورز اذیت می شود درنتیجه کشاورز سال بعد این محصول را کشت نمی‌کند. ما با وزارتهای مربوطه مکاتبه کردیم که به کشاورز آمار و ارقام بدهند که مثلا امسال از این نوع محصول این مقدار بکارند و خریدش را هم تضمین کنند که تعادل برقرار شود و کشاورز سردرگرم نشود.

قیمت واقعی گوجه فرنگی چقدر است؟

ما الان در فصل برداشت هستیم وگوجه هم جز محصولاتی است که نمی‌شود نگه داشت و دپو کرد و با توجه به تدابیر اندیشیده شده قانونا قیمت باید برگردد و به ثبات برسد اما اینکه تا چه قدر این شرایط ادامه داشته باشد بسته به بحث صادرات است که فعلا صادارت انجام ندهیم و قیمت منطقی باشد و کشاورز هم ضرر نکند. قیمت باید جوری عادلانه باشد که کشاورز هم ضرر نکند. گوجه کیلویی 3500 تومان یک قیمت عادلانه است.

با توجه به گفته شما که امسال کمبود گوجه فرنگی نداشتیم گرانی رپ را چطور توجیه می‌کنید؟

رپ در حیطه کاری ما نیست ومن نمی‌توانم نظر کارشناسی شده بدهم از مسئولینش بپرسید.

مردم می‌گویند آب و خاک مورد استفاده برای تهیه گوجه فرنگی که بادلار وارد نشده است و دلیل این گرانی ها نمی تواند نوسانات دلار باشد؟

همه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و با شرایط جامعه بیگانه نیستیم، با نوسانات دلار ناخواسته همه اجناس تورم خورده است. درسته که آب و خاک با دلار وارد نشده اما کودی که کشاورز استفاده می‌کند وابسته به دلار است. در این نوسانات بازار باربری گران شده، سبدی که کشاورز برای بسته بندی محصولاتش می خریده الان قیمتش چندبرابر شده، مزدکارگر بالارفته ....همه اینها زنجیره وار به همدیگر متصل است وقیمتها را بالا می برد.

پیش بینی می‌کنیدتا کی این نوسان قیمت ادامه داشته باشد؟

قاطعانه می‌گویم: نوسان قیمت میوه و تره بار مقطعی است، همیشه همین‌طور بوده که هرجا لازم باشد صادر می‌کنیم و هرجا نیاز باشد از طریق واردات تعادل برقرار می‌شود؛ خیالتان راحت باشد این موضوع دائمی نیست و افت قیمت از دیروز شروع شده و بازار به زودی به ثبات می‌رسد.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار